اقدام پژوهی

اقدام پژوهی را می توان اینگونه تعریف کرد: «رویکردی که در آن، اقدام پژوهی و مشتری در تشخیص مشکل و ایجاد راه حلی بر اساس تشخیص همکاری می کنند»[1]. به عبارت دیگر، یکی از ویژگی های اصلی اقدام پژوهی، همکاری بین محقق و عضو سازمان به منظور حل مشکلات سازمانی است. مطالعه کنشی فرض می‌کند که دنیای اجتماعی دائماً در حال تغییر است، هم محقق و هم پژوهش بخشی از این تغییر هستند.[2] به طور کلی می توان اقدام پژوهی را به سه دسته اثباتی، تفسیری و انتقادی تقسیم کرد.
رویکرد پوزیتیویستی به اقدام پژوهی که به عنوان «اقدام پژوهی کلاسیک» نیز شناخته می شود، پژوهش را به عنوان یک آزمایش اجتماعی درک می کند. بر این اساس اقدام پژوهی به عنوان روشی برای آزمون فرضیه ها در محیط دنیای واقعی پذیرفته شده است.
اقدام پژوهی تفسیری که به عنوان «اقدام پژوهی معاصر» نیز شناخته می شود، واقعیت کسب و کار را به صورت اجتماعی ساخته شده و در هنگام انجام اقدام پژوهی بر مشخصات عوامل محلی و سازمانی تمرکز می کند.
اقدام پژوهی انتقادی نوع خاصی از اقدام پژوهی است که رویکرد انتقادی را نسبت به فرآیندهای تجاری اتخاذ می کند و هدف آن بهبود است.
هنگام بررسی مناسب بودن اقدام پژوهی برای هر مطالعه ای باید ویژگی های زیر را در نظر گرفت:
  • به منظور بهبود شیوه های خاص اعمال می شود.
  • اقدام پژوهی مبتنی بر اقدام، ارزیابی و تحلیل انتقادی عملکردها بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده به منظور معرفی بهبود در شیوه‌های مربوطه است.
  • این نوع پژوهش با مشارکت و همکاری تعدادی از افراد با هدف مشترک تسهیل می شود چنین تحقیقی بر موقعیت های خاص و زمینه آنها تمرکز دارد تحقیق عملی

اقدام پژوهی

مزایای اقدام پژوهی

  • سطح بالای ارتباط عملی تحقیقات تجاری؛
  • می توان با داده های کمی و کیفی استفاده کرد.
  • امکان کسب دانش عمیق در مورد مشکل.

معایب اقدام پژوهی

  • مشکلات در تمایز بین اقدام و تحقیق و اطمینان از کاربرد هر دو.

    ;

  • تأخیر در تکمیل اقدام پژوهی به دلایل مختلف، اتفاق نادری نیست
  • عدم تکرارپذیری و دقت

مهم است که بین اقدام پژوهی و مشاوره تمایز قائل شویم. به طور خاص، اقدام پژوهی بیشتر از مشاوره است، به گونه ای که اقدام پژوهی هم شامل اقدام و هم تحقیق می شود، در حالی که فعالیت های تجاری مشاوره بدون تحقیق، اقدام محدودی است.

پیچیدگی های خاص در اقدام پژوهی

مطالعه اقدام یک مطالعه مشارکتی است که از چرخه های خود انعکاسی زیر تشکیل شده است:

  1. برنامه ریزی برای شروع تغییر
  2. اجرای تغییر (عمل) و مشاهده روند اجرا و پیامدها
  3. تأمل در فرآیندهای تغییر و برنامه ریزی مجدد
  4. بازیگری و مشاهده
  5. منعکس کننده

 

نمودار اقدام پژوهشی کمیس و مک تاگارت (2000).

پیچیدگی های اقدام پژوهی

کمیس و مک تاگارت (2000) اذعان دارند که مراحل تکی مشخص شده در مدل مارپیچی اقدام پژوهی ممکن است همپوشانی داشته باشند و طرح اولیه توسعه یافته برای تحقیق ممکن است در مدت زمان کوتاهی به دلیل طیفی از عوامل منسوخ شود. مزیت اصلی مدل مارپیچی اقدام پژوهی به امکان تحلیل عمیق‌تر پدیده در هر بار و در نتیجه درک بیشتر مسئله می‌باشد. معایب مدل مارپیچی اقدام پژوهی شامل این فرض است که تکمیل هر فرآیند به زمان زیادی نیاز دارد که ممکن است همیشه اینطور نباشد.
کتاب الکترونیکی من، راهنمای نهایی برای نوشتن پایان نامه در مطالعات بازرگانی: کمک گام به گام کمک عملی برای تکمیل پایان نامه با حداقل استرس یا بدون استرس ارائه می دهد. این کتاب الکترونیکی تمامی مراحل نگارش پایان نامه از انتخاب تا حوزه پژوهش تا ارسال نسخه تکمیل شده اثر را در مهلت مقرر در بر می گیرد.

 

اقدام پژوهی

منابع

 

برایمن، ا. و بل، ای. (2011) “روش های تحقیق تجاری” ویرایش سوم، انتشارات دانشگاه آکسفورد

[2] Collis, J. & Hussey, R. (2003) “تحقیقات تجاری. راهنمای عملی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد» ویرایش دوم، پالگریو مک میلان
مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0