طرح جابر مدارس ابتدایی تمانی پایه های اول تا ششم ابتدایی به صورت سفارشی

طرح جابر کلاس اول تا ششم ابتدایی

دانلود طرح جابر ابن حیان کلاس دو و سوم و چهارم و پنجم ابتدایی

 

موضوعات اختصاصی ارائه شده برای دانلود طرح جابر

طرح جابر کلاس اول - دوم - سوم - چهارم - پنجم و ششم ابتدایی، واژه ای است که این روز ها توسط معلمان به دفعات تکرار میشود و همین موضوع باعث میشود تا این سؤال در ذهن شنوندگان ایجاد شود؛ طرح جابر چیست؟ معلمان در چند سال اخیر به طرح جابربن حیان اهمیت بسیار زیادی میدهند. این اهمیت نه تنها از طرف معلمان، بلکه از طرف آموزش و پروش نیز به این طرح معطوف شده است.

همین موضوع باعث شد تا ما به فکر تولید یک مقاله کاملا جامع و کاربردی در مورد طرح جابر بیوفتیم و این طرح را به زبان ساده اما به صورت کامل برای شما توضیح دهیم و از تمامی زوایا آن را برایتان بررسی کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به موضوعات پایین بپردازیم.

لینک هایی که در پایین میبینید، لینک های دتسرسی سریع مقاله هستند که میتوانند به سرعت شما را به سراغ سر فصل مورد نیاز در همین صفحه و مقاله ببرند،

اما پیشنهاد میکنیم برای فهم و آشنایی بهتر با طرح جابربن حیان، از ابتدای مقاله آن را مطالعه کنیدطرح جابر چیست ؟

  • همه چیز درباره طرح جابر
  • انواع طرح جابر کدامند ؟
  • چگونه در طرح جابر برنده شویم ؟
  • روش ساخت طرح جابر چیست ؟
  • بهترین طرح جابر چیست ؟
  • نقش معلمان در اجرای طرح جابر چیست ؟
  • از طرح جابر چه نتیجه ای می گیریم؟

 

طرح جابر

سفارش ختصاصی موضعات به کترین هزینه

طرح جابر چیست

طرح جابربن حیان، یکی از طرح های آموزش و پروش برای بهبود شرایط درسی در مدارس است. اگر واقع بین باشیم، سیستم آموزشی کشور ایران مخصوصا در مقاطع پایه دارای مشکلات بسیار زیادی است. ایراد های بسیاری به نظام درسی ما وارد است و مشکلات زیادی آن را احاطه کرده است که در نهایت این مشکلات باعث ضربه خوردن به دانش آموزان و آینده کشور میشود.

در سال های گذشته آموزش و پرورش تلاش زیادی را برای بهبود این شرایط و نظام درسی در ایران کرده است.

 

از جمله این اقدامات میتوان به موارد پایین اشاره کرد

  • تغییر در نظام درسی و پایه
  • تغییر دروس و کتب
  • تغییر روش تدریس معلمان
  • تغییر در نمرات
  • و…

آموزش و پرورش علاوه بر این تغییرات کلی، پیشنهاداتی هم برای بهبود این نظام داشته است که اغلب، این پیشنهادات در قالب طرح ها در سیستم آموزشی وارد میشود. از جمله طرح های موفق میتوان به طرح جابر اشاره کرد که چند سالی است در حال اجراست و تا به حال نتایج خوبی را به همراه داشته است. این طرح از طرف آموزش و پرورش مطرح شد و در تمامی مدارس اجرا میشود. در ادامه مقاله اطلاعات مفید و کامل تری در مورد آن به شما میدهیم.

بهتر است ابتدا به نام طرح جابربن حیان و دلیل نام گذاری آن اشاره کنیم. مطمئنا با دانشمند بزرگ کشورمان، “جابر ابن حیان” آشنایی دارید. این دانمشند پر آوازه که به آن لقب پدر علم شیمی را داده اند، خدمات بسیار گسترده و وسیعی به گسترش علم در ایران و جهان کرده است. دست نوشته ها و تحقیقات این دانشمند بزرگ در حال حاضر و حتی در اوج پیشرفت و تکنولوژی، هنوز هم مورد استفاده دانشمندان بزرگ اند باعث ایجاد اکتشافات بزرگی شده است.

پس از اینهمه خدمت از طرف این دانشمند بزرگ، تصمیم گرفته شد تا برای ماندگار تر کردن نام او، نام وی را بر روی یکی از طرح های مهم در نظام آموزشی کشور بگذارند. مطمئنا با توجه به فوایدی که طرح جابربن حیان تا به حال برای دانش آموزان داشت است، نام این دانشمند نیز از پیش جاودانه تر خواهد شد.

 

همه چیز درباره طرح جابر

وابستگی طرح جابر

در طرح جابر، هرساله دانش آموزان پایه های مختلف، به رقابت در چارچوب تعیین شده برای خود میپردازند. این رقابت بر سر پروژه های “علمی” صورت میگیرد. این پروژه ها میتوانند تحقیقات علمی داخل کتب باشند و یا پروژه های عملی دیگری که به رشد دانش آموزان کمک میکند.

 

شاید برای شما سؤال شود که اصلا فایده این طرح و برگذاری آن در مقاطع پایه چیست؟

ایده طرح جابر زمانی مطرح شد که مشاهده گردید دانشجویان دانشگاه، در زمان ارائه پروژه های پایان نامه خود، با مشکلات بزرگی روبرو هستند و این مشکلات آنقدر عمیق است که باعث به وجود آمدن سایت ها و حتی گروه های خرید و فروش پایان نامه میشود.

زمانی که این مشکل توسط پژوهشگران بررسی شد در نهایت به ریشه آن در پایه های ابتدایی مدرسه رسیدند. اینکه دانش آموزان بدون هیچ آشنایی با تحقیق و مراحل ارائه یک کار عملی واقعی پا به مقاطع بالاتر میگذارند، باعث ایجاد مشکلاتی چون باند های فروش پایان نامه میشود.

در ابتدا سعی شد تا این مشکل با گنجاندن پروژه های تحقیقاتی کوچک در کتب درسی حل شود تا دانش آموزان با تحقیقات آشنایی پیدا کنند اما متأسفانه این تلاش نیز با شکست روبرو شد زیرا دانش آموزان و اولیا به جای انجام تحقیقات واقعی، به دریافت پروژ های آماده از دنیای اینترنت میپرداختند.

در این زمان بود که ایده طرح جابر، در حدود ۴ تا ۵ سال پیش مطرح شد و آموزش و پرورش آن را به مدارس ابلاغ کرد. طرح جابر در ابتدا در برخی از مدارس و به صورت آزمایشی مورد استفاده و تحقیق قرار گرفت اما پس از اینکه نتایج خوب آن مشاهده شد، اجرای آن در تمامی مدارس اجباری شد. نمونه مشاهده طرح جابر، طرح خوارزمی است که برای سنین بالاتر برگذار میشود و میتوان یکی از اهداف طرح جابر را، آمادگی دانش آموزان برای طرف فوق العاده جشنواره خوارزمی دانست.

 

طرح جابر کلاس اول

کلاس اول ابتدایی، دروازه ورود کودکان به دنیای درس و مدرسه است. تا قبل از این دانش آموزان با چشم مهدکودک به مدارس نگاه میکردند اما در ابتدای ورود به پایه اول دبستان، به یکباره همه چیز تغییر میکند. آموزش ها جدی تر میشود، برای یادگیری رفتار و اخلاق مخصوص مدرسه با آنها جدی تر برخورد میشود، به مرور تنبیه های جهت دهنده رفتاری بر آنها اعمال میشود و با مشق و وظایف آشنا میشوند.

همین موضوعات به اندازه کافی میتواند باعث ایجاد خطر دلزدگی آنها از درس و مدرسه بشود و تنها کافی است تا در اجرای طرح جابربن حیان ابن حیان، کمی سخت گیری شود و باعث آزار آنها شود. به همین دلیل طرح جابر کلاس اول دبستان، با سخت گیری کمی انجام میشود.

 

طرح جابر کلاس دوم

در کلاس دوم ابتدایی، دانش آموزان بیشتر از قبل با فضای مدرسه خو گرفته اند اما در هر حال هنوز هم روحیه حساسی دارند. در کلاس دوم دانش آموزان بیشتر از قبل با کار های جدی آشنایی پیدا میکنند. در این پایه سخت گیری ها کمی بیشتر میشود تا رفتارات مهم در آنها شکل بگیرد.

طرح جابربن حیان در کلاس دوم از اهمیت بالای برخوردا  است.

 

طرح جابر کلاس سوم

در کلاس سوم دبستان دیگر معلم به دانش آموزان با روحیات بچه گانه نگاه نمیکنند. یک دانش آموز کلاس سومی، یک دانش آموز کامل است که باید به خوبی بتواند تکالیف این پایه را انجام دهد. این دانش آموز باید به اخلاق پایبند باشد و کم کم بتواند خود را با پروژه های واقعی بیازماید. موضوعات طرح جبر کلاس سوم دبستان کمی جدی تر از دو پایه قبل است.

از این رو موضوعاتی که در این پایه مطرح میشود با طرح جابربن حیان کلاس اول و طرح جابر کلاس دوم تفاوت دارد.

 

طرح جابر کلاس چهارم

کلاس چهارم دبستان و پنجم دبستان، با ۳ پایه قبلی کاملا متفاوت است. مطمئنا خودتان هم به یاد دارید که کلاس چهارم دنیایی متفاوت از سال های قبل بود. در این پایه سخت گیری ها به مرور شروع میشود. موضوعات طرح جابر کلاس چهارم نیز برای دانش آموزان این پایه بر مبنای مسئولیت پذیری انجام میشود.

 

طرح جابر کلاس پنجم

در نظام سابق آموزش و پرورش، کلاس پنجم ابتدایی پل ورود به راهنمایی بود. به همین دلیل سختگیری هایی به دانش آموزان میشد تا بتوانند در سال آینده خود را با پایه تحصیلی جدید آشنا کنند. شاید این سختگیری ها با وجود تغییر نظام تحصیلی نیز هنوز پا برجا باشد. موضوعات طرح جابر کلاس پنجم ابتدای نیز مانند سال طرح جابربن حیان کلاس چهارم ابتدایی، بر روی مسئولیت پذیری تمرکز دارد.

 

طرح جابر کلاس ششم

در انتها نیز طرح جابر کلاس ششم ابتدایی در طرح جابر دبستان وجود دارد. در این سال علاوه بر مسئولیت پذیری، بیش از قبل بر روی اعتماد به نفس تأکید دارد. سال ششم ابتدای سال آخر در این مقطع است و طرح جابربن حیان سال ششم ابتدایی اهمیت بالایی برای معلمان و آموزش و پرورش دارد. در هر حال این سال، انتهای کار دبستان است و پس از آن دانش آموزان باید خود را در محیط جدید و جدی تری  در بحث آموزش ببینند.

 

طرح جابر آزمایش

ازمایشات در طرح جابر از جایگاه پراهمیتی برخوردار هستند. یک طرح جابر میتواند تماما بر اساس آزمایش پیش برود و میتوان گفت یکی از مهم ترین اهداف برگذاری این طرح، آزمایشات و آشنایی دانش آموزان با آزمایش بوده است. در طول انجام یک آزمایش در طرح جابربن حیان، دانش آموزان با روند کلی آن درگیر میشود و این موضوع باعث میشود تا در آینده نیز به خوبی بتوانند با استفاده از این تجربه ها، آزمایشات موفق را پشت سر بگذارند.

در تمامی دنیا، مخصوصا در کشور های اروپایی به آزمایشات اهمیت بالایی داده میشود و سعی میشود تا با تمارین ساده و کوچک، از همان ابتدا دانش آموزان را به صورت عملی با این موضوع آشنا کنند. احتمالا آزمایش طرح جابر با الگو گرفتن از این قضیه به اجرای آموزشات لازم برای آشنایی با آزمایشات پرداخته است.

 

طرح جابر طراحی و ساخت

طراحی و ساخت طرح جابر، طبق یک شبوه نامه خاص و ارسال شده از سمت آموزش و پ؛رورش انجام میشود. هر پژه طرح جابر نیز باید شامل یک گزارش کتبی است. گزارش طرح جابر، باید حداقل دارای ۱۸ صفحه باشد (همراه با صفحه عنوان).

طبق شیوه نامه طرح جابر، طراحی و ساخت پروژه جابر باید شامل:

  • تحقیق زمینه ای؛ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد پروژه اولیه
  • مشخصات طرح؛ طرح مقدماتی، طراحی نهایی، فهرست مواد، روش گام به گام
  • ساخت
  • نتیجه گیری

باشد.

 

اهداف دیگر طرح جابر چیست

اهداف طرح جابر

از جمله دیگر اهداف طرح جابر میتوان به موارد پایین اشاره کرد

  • ایجاد روحیه عملکرد تیمی
  • آموزش گزارش نویسی
  • تقویت دانش نوشتاری
  • تقویت استعداد پژوهشگری
  • تقویت روحیه کار فنی
  • افزایش خلاقیت
  • افزایش اعتماد به نفس
  • آماده شدن برای تحقیقات بزرگتر
  • آشنایی دانش آموزان با مطالعه و تحقیقات آکادمیک برای درک بهتر در پایه های بالاتر

البته هیچگاه نباید به صورت یک طرفه به یک موضوع نگاه کرد. طرح جابربن حیان با تمامی فواید و مزایای خود، تا به حال دارای عیوب و مشکلاتی هم بوده است. از جمله اینکه این طرح توسط آموزش و پرورش و معلمان به خوبی برای اولیا تفهیم نشده است. شاید بسیاری از خانواده دانش آموزان حتی با نام طرح جابر هم آشنا نباشند و تعدادی هم که از نام آن خبر دارند، به معنای واقعی کاربرد و اهداف آن را نشناسند.

از دیگر معایب آن هم میتوان به محدودیت های وضع شده در آن اشاره کرد. در میان اهداف ذکر شده برای طرح جابربن حیان، افزایش خلاقیت دانش آموزان ذکر شده و برای رسیدن به این هدف نباید محدودیت های بی مورد در آن جا داشته باشد. در جایی که طرح جابر صرفا قابل اجرا در زمینه های منتهی به “علوم” است. جای خالی زمنیه های هنری در این طرح به شدت احساس میشود.

 

از جمله پروژه های آزاد برای ارائه در طرح جابر موارد پایین هستند

  • جمع آوری نمونه
  • ساخت مدل و نمونه
  • نمایش
  • تحقیق
  • آزمایش
  • طراحی و ساخت

انواع طرح جابر کدامند؟

انواع طرح جابربن حیان

طرح جابر انواع و موضوعات مختلفی دارد. برای اینکه بهتر با آن آشنا شوید،:

 

درک بهتر با موضوعات طرح جابر دانش آموزان

  •  منظومه شمسی

  • میوه ها

  • هوا فضا

  • خاک فرسوده

  • تشکیل سنگواره ها

  • مقایسه الیاف متفاوت

  • چین خوردگی و گسل در طبیعت

  • نهر ها در جنگل

  • سخت پوستان و صدف ها

  • چگونگی فرسایش خاک

  • سیل و علت وقوع آن

  • سنگ نوشته های انسانی

  • ستاره شناسی بدون نیاز به ابزار

  • خشکسالی، دلایل و اثرات آن

  • عملکرد دستگاه عصبی بدن انسان

  • رفع شوره زار خاک

  • دستگاه لرزه نگار

  • کانی ها

  • قنات و آب گذر ها

  • قالب گیری و ریخته گری

  • تشکیل زمین

  • پوسته سخت زمین

  • روز و شب

  • علل ایجاد فصل ها

  • قطب شمال و شب و روز در آن

  • نحوه کار باران سنج

  • آب و ترکیبات آن

  • اندازه گیری عمق اقیانوس

هر کدام از طرح های گفته شده در بالا میتوانند به صورت یک فایل متنی تحقیقی بوده باشد و یا یک آزمایش، فایل نمایشی و حتی ساختنی. هر ساله طرح های زیادی در طرح جابربن حیان توسط دانش آموزان ارائه میشود. مطمئنا تعداد زیادی از این طرح ها بدون هدف خاص و صرفا برای رفع تکلیف انجام میشود اما طرح هایی هم در این بین با شوق و علاقه فراوان ایجاد میشوند که باعث تولید طرح های منتخب و واقعا خلاقانه میشود.

 

در این بین برای یافتن این طرح ها، داوران به قضاوت بین طرح های جابر میپردازند و در نهایت برنده هایهر سال را از میان طرح های منتخب انتخاب میکنند.

 

چگونه در طرح جابر برنده شویم؟

تحقیقات

برای انتخاب برنده از میان پروژه های ارائه شده در طرح جابر، داوران معیار های مختلفی دارند که مطمئنا تمامی آنها را آشکار نمیکنند. اما یکی از مهم ترین موارد برای انتخاب برنده از میان طرح ها، توانایی انتقال مفهوم است. طرحی به عنوان طرح منتخب انتخاب میشود که بتواند به خوبی هدف خود از ارائه را به مخاطب منتقل کند.

ممکن است یک طرح دارای زیبایی زیاد و خلاقیت فراوانی باشد. حتی امکان دارد پشت این طرح یک ایده نو و جدید باشد که چشم و ذهن هر بیننده ای را به خود جلب کند، اما اگر این طرح توانایی ارائه مفهوم مورد نظر به مخاطب را نداشته باشد، یک امتیاز اصلی را از دست میدهد که میتواند در انتخاب نهایی داوران تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

تحقیقات در طرح جابر و برنده شدن

البته به هیچ عنوان داوران از زیبایی و خلاقیت این طرح گذر نمیکنند اما میدانید که “توانایی ارائه و انتقال مفهوم” در هر طرح و پروژه ای، یکی از مهم ترین مسائل است و اگر دانش آموزان اهمیت این موضوع را درک نکنند، مطمئنا نمیتوانند خود را برای شرکت در دوره بعد طرح جابربن حیان و دیگر طرح های بزرگ تر در آینده تحصیلی آماده کنند.

این یک دلیل موجه است که بتواند یک طرح خلاقانه و نو را از گردونه مسابقات و طرح های منتخب حذف کند. پس از توانایی ارائه مفهوم، موارد دیگری هم توسط داوران مورد قضاوت قرار میگیرند. از جمله منظم بودن پروژه ارائه شده، زیبایی، غیر تکراری بودن و…

اگر بخواهیم بین موارد گفته شده یک اولویت بندی داشته باشیم، میتوان خلاقیت را مهم ترین مورد پس از انتقال مفهوم قرار داد. خلاقیت نیز یکی از اهداف اصلی برگذاری طرح جابربن حیان است پس باید به آن اهمیت زیادی داده شود و از کپی برداری ساده و تکرار کردن پرهیز کرد.

 

روش ساخت و اجرای طرح جابربن حیان چگونه است؟

چگونگی اجرای طرح جابر

ساخت طرح جابر طبق یک شیوه نامه خاص و در چارچوب قوانین طرح جابر انجام میشود که این قوانین و نحوه ساخت طرح جابر به دانش آموزان و اولیای آنان ابلاغ میشود. این شیوه نامه عناصر یک پروژه تحقیقاتی در طرح جابربن حیان را هم مشخص کرده است.

این عناصر عبارت اند از:

  •  تابلوی نمایش

  • مواد نمایشی

  • گزارش کتبی ( فقط برای پروژه های آزمایش )

  • دفتر کارنما

در قوانین طرح جابر که در سایت شبکه ملی رشد هم اشاره شده  آمده است که اولیا دانش آموزان حق کمک به آنها برای ساخت پروژه جابر ابن حیان، به صورت آزادانه را ندارند و این کمک ها باید در چارچوب قوانین تعریف شده انجام شود.

 

از جمله این قوانین برای کمک والدین، قوانین تعریف شده در پایین هستند

 

  • اولیا حق کمک در فراهم آوردن وسایل مورد نیاز را دارند

  • اولیا حق فراهم کردن فضای انجام پروژه برای دانش آموز را دارند

  • اولیا حق کمک به دانش آموز برای انتخاب طرح را دارند (جهت انتخاب بهتر طرح مناسب سن آنان)

  • والدین حق دارند تا در خط کشی ها به دانش آموز کمک کنند

  • اولیا باید از ایمنی پروژه انتخاب شده و ایمنی کودک در حین انجام پروژه اطمینان حاصل کنند

  • اولیا میتوانند در برنامه ریزی انجام پروژه به دانش آموزش کمک کنند

  • اولیا حق دارند فرزند خود را برای انجام تحقیقات به کتابخانه یا دیگر مکان های مورد نیاز ببرند

 

 

روندی که در اجرای طرح جابر طی میشود به شرح زیر است

  • ارسال شیوه نامه طرح جابربن حیان به استان ها

  • ساخت کمیته استانی و ارسال دستورالعمل به منطقه های هر استان همدان

  • ساخت کمیته منطقه ای و ارسال دستورالعمل به مدارس زیر مجموعه هر منطقه

  • ساخت شورای معلمان در مدرسه

  • برگذاری جلسه آموزشی و توجیهی معلمان راهنمای پروژه

  • انتخاب موضوع پروژه و طرح و آغاز فعالیت های علمی دانش آموزان

  • بازدید از فرایند اجرای طرح جابر در مدارس، توسط کمیته منطقه ای و استانی

  • برگزاری نمایشگاه مدرسه ای

  • انتخاب پروژه های منتخب

  • تقدیر از دانش آموزان و معلمان راهنمای پروژه های برتر در سطح مدرسه

  • برگزاری نمایشگاه منطقه ای

  • انتخاب پروژه های منتخب

  • تقدیر از دانش آموزان، رابط ها، مدیران و معلمان راهنمای پروژه های برتر در منطقه

  • برگزاری نمایشگاه مرحله استانی

  • انتخاب پروژه های منتخب

  • تقدیر از دانش آموزان، رابط ها، مدیران و معلمان راهنمای پروژه های برتر در استان

  • برگزاری نمایشگاه کشوری

  • داوری و انتخاب پروژه های منتخب

  • تقدیر از دانش آموزان، مدیران، رابط ها، و معلمان راهنمای پروژه های برتر در کشور

علاوه بر اینکه میتواند بر نتایج مسابقه تأثیر بگذارد، باعث میشود تا دانش آموز به هدف نهایی برگذاری طرح جابربن حیان، که افزایش اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت و… نرسد

این ها مواردی بودند که اولیا حق ورود و کمک به دانش آموز برای اچرای بهتر پروژه را دارند و در غیر اینصورت، کمک های اضافی خطا محسوب میشود و .

 

بهترین طرح جابر چیست ؟

بهترین ها در جابربن حیان

بهترین طرح جابر، طرحی است که در آن در درجه اول قوانین ارائه پروژه رعایت شود. در مورد قوانین در قسمت های قبل توضیحات لازم داده شد. مطمئنا در هر مسابقه ای، قوانین حرف اول را میزند و تخطی از قوانین به هر نحوی که باشد، باعث بازنده شدن میشود. یکی از بیشترین تخطی هایی که در طرح جابر انجام میشود، کمک گرفتن دانش آموزان از والدین است. در اغلب موارد نیز داوران قدرت تشخیص این موضوع را ندارند و همین امر باعث میشود تا افراد زیادی این تقلب را انجام دهند.

درست است که این موضوع ممکن است توسط داوران تشخیص داده نشود و نتواند تأثیر منفی بر روی نتیجه مسابقه داشته باشد اما به این موضوع توجه کنید که چنین تقلب هایی، علاوه بر ضایع کردن حق دیگران، باعث میشود تا دانش آموزان به اهداف تعیین شده در طرح جابر نرسند.

از دیگر شاخصه ها برای تشخیص بهترین طرح جابر، زیبایی و خلاقیت در آن است. یک طرح جابربن حیان مناسب و منتخب، باید با خلاقیت فراوان انجام شده باشد، دارای طرح و ایده نو باشد و بتواند در میان دیگر پروژه ها، نظر ها را به خود جلب کند. رنگبندی در پروژه های طرح جابر تأثیر زیادی بر روی انتخاب آنها به عنوان پروژه برتر دارد پس به این موضوع اهمیت بدهید.

توجه داشته باشید که خلاقیت، ایده نو، زیبایی و غیره باید در کنار سادگی باشد تا بتواند نظر داوران را به خود جلب کند. همانطور که گفته شد طرح ارائه شده باید بتواند توانایی انتقال مفهوم را داشته باشد تا هر بیننده ای، مخصوصا دانش آموزان همان پایه، بتوانند مفهوم پروژه را درک کنند.

پس برای ارائه یک پروژه جابر در بهترین سطح، باید در درجه اول قوانین  طرح جابربن حیان را رعایت کرد و پس از آن به توانایی ارائه صحیح مفهوم، خلاقیت و زیبایی اهمیت داد.

 

نقش معلمان در اجرای جشنواره چیست ؟

معلم در طرح جابر

نقش معلمان در طرح جابر، اغلب به عنوان یک راهنما عنوان میشود. اما مطمئنا نقش آنان چیزی بیشتر از این است. در ابتدا باید عنوان شود که طرح جابر صرفا با هدف شکوفایی دانش آموزان اجرا نمیشود بلکه هدف از اجرای آن، بهبود مهارت های معلمان نیز میباشد. نقش معلمان از ابتدا تا انتهای طرح، نقش پررنگ و مهمی است.

اولین نقشی که معلم در طرح اجرا میکند، مشاوره است. عمده تمرکز طرح جابر بر روی مدارس ابتدایی است و با توجه به اینکه در این پایه ها، بر خلاف دبیرستان، دانش آموزان یک معلم دارند، این معلم وظیفه سنگینی در قبال دانش آموزان خود دارد.

معلم به عنوان مشاور نوع طرح، چرایی و چیستی آن را برای دانش آموزان و اولیا تفهیم میکند. این بخش قسمت بسیار مهمی است زیرا در صورتی که معلم در وظیفه خود، که انتقال اهمیت طرح جابر به دانش آموز و ولی است، کوتاهی کند، آنان نیز به انجام پروژه ها اهمیتی نمیدهند و در نهایت هیچکدام از اهداف طرح جابر تحقق پیدا نمیکنند.

در طول اجرای طرح نیز معلم باید دائما با توجه به سابقه خود، در مورد طرح ها و ایده ها نظر بدهد. البته منظور صرفا مشاوره و نظر دادن است و نه کمک به دانش آموزان. در ابتدای طرح، مخصوصا در پایه های پایین، ممکن است دانش آموزان به دلیل نداشتن سابقه انجام چنین پروژه هایی، با مشکلاتی از جمله استرس و ترس روبرو شوند.

معلم میتواند با ارائه تجربیات خود در مورد کلاس ها و مسابقات قبلی، باعث کاهش استرس دانش آموزان شود. همینطور میتواند با معرفی منابع معتبر برای انجام و تکمیل تحقیقات به دانش آموزان، باعث شود تا آنها از استرس های دیگری چون پیدا کردن ایده و یا اطلاعات خلاص شوند.

تمامی این اعمال به افزایش روحیه کار تیمی دانش آموزان کمک میکند و سبب میشود تا آنان یک رابطه تعاملی با معلم خود داشته باشند و بتوانند با حفظ اعتماد به نفس، به ادامه پروژه مشغول شوند. معلم ها همچنین باید در گوشزد کردن قوانین به خوبی عملل کنند و دانش آموزان و اولیا را راهنمایی کنند.

به این دلیل که سن دانش آموزان در مقاطعی که طرح جابربن حیان برگذار میشود، سن کمی است، ممکن است بعضی از آنان به درستی متوجه قوانین و قوائد ارائه طرح نشوند و به طور ناخواسته از قوانین تخطی کنند. اینجاست که معلم ها به کمک آنها می آیند و از انجام این اتفاق جلوگیری میکنند.

با توجه به مواردی که گفته شد، مطمئنا با اهمیت بالای نقش معلم در طرح جابر آشنا شدید. به هیچ وجه نقش این عزیزان را کمرنگ تصور نکنید.

 

از طرح جابر چه نتیجه ای می گیریم؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم عنوان کردیم، طرح جابر طرحی است با هدف بهبود یادگیری دانش آموزان و سیسم آموزشی در کشور. در هر حال این طرح نقص هایی دارد اما مزایای بیشتری نسبت به معایب با خود همراه کرده است. به هیچ عنوان نمیتوان اهمیت این طرح در مدارس را دست کم گرفت. اگر گفته شود اجرای صحیح طرح جابر در آینده تحصیلی، مالی و ارتباطی دانش آموزان تأثیر دارد، به هیچ عنوان اغراقی صورت نگرفته است.

در این مقاله به توضیح کامل طرح جابربن حیان پرداختیم و سعی کردیم به طور کامل این طرح، اهداف، مزایا و معایب آن را توضیح دهیم علاوه بر آن به توضیح چگونگی اجرا و ساخت آن را هم توضیح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

  •  
10 Aug 2019