طرح جابر اول – دوم – سوم – چهارم – پنجم و ششم ابتدایی به صورت سفارشی

سیما بار

طرح جابر کلاس اول تا ششم ابتدایی ارائه شده توسط سایت سیما فایل با استفاده از جدید ترین موضوعات ارائه شده در کشورهای خارجی که توسط تیم پژوهشی ما ترجمه شده و برای استفاده برای دانش آموزان علاقه ند به شرکت در طرح جابر آماده می باشد اکثر این موضوعات در کشورهای اروپایی و آسیایی توانسته اند در زمینه پژوهش و خلاقیت رتبه های بسیار خوبی را کسب نماییند .

دانلود طرح جابر ابن حیان کلاس دو و سوم و چهارم و پنجم ابتدایی

تقویم اجرایی 98-99

طرح جابر

جهت دانلود جدید ترین موضوعات طرح جابرکلیک کنید

برای دانلود کامل جدید ترین موضوعات طرح جابر بن حیان اینجا کلیک کنید

موضوعات آماده برای کلاس اول ابتدایی

موضوعات آماده برای کلاس دوم ابتدایی

موضوعات آماده برای کلاس سوم ابتدایی

موضوعات آماده برای کلاس چهارم ابتدایی

موضوعات آماده برای کلاس پنجم ابتدایی

موضوعات آماده برای کلاس ششم ابتدایی

 

موضوعات اختصاصی ارائه شده سیما فایل برای طرح جابر

طرح جابر کلاس اول – دوم – سوم – چهارم – پنجم و ششم ابتدایی، مهمترین هدف از ایجاد چنین طرح هایی برای مسابقات ایجاد روحیه کاوشگری در بین دانش آموزان کشور می باشد . از آنجایی که در تمامی نقاط و کشور های اروپایی و کشورهای آسیایی پیشرفته نیز در سیستم آموزش این چنین طرح های مشابه طرح جابر با عناوین مختلف طراحی و ایجاد می گردد کشور ما نیز بر این موضوع وا داشت که سیستم آموزش را به سمت و سوی کاوشگری و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان بردارد .

این انگیزه برای تیم ما هم سبب شد که بتوانیم برای شما عزیزان موضوعات مختلف و به روز و جدید برای تمامی کلاس ها و پایه های ابتدایی طراحی و آماده نماییم . موضوعاتی که توسط تیم بسیار با تجربه و با انگیزه سایت سیما فایل ارالئه می شود . ر هیچ کجای اینترنت نمی توانید پیدا کنید و این موضوعات مختص سایت ما هستند.

لینک هایی که در پایین میبینید، لینک های دتسرسی سریع مقاله هستند که میتوانند به سرعت شما را به سراغ سر فصل مورد نیاز در همین صفحه و مقاله ببرند،

 

اما پیشنهاد میکنیم برای فهم و آشنایی بهتر با طرح جابربن حیان، از ابتدای مقاله آن را مطالعه کنیدطرح جابر چیست ؟

  • لزم استفاده از طرح جابر
  • موضوعات مختلف طرح جابر
  • راههای برنده شدن در طرح جابر
  • آموزش طراحی و پیاده سازی طرح جابر بر روی کارتن پلاست
  • بهترین طرح جابر چیست ؟
  • استفاده از معلم راهنما برای طراحی طرح؟
  • از طرح جابر چه نتیجه ای می گیریم؟

 

دانلود جدید ترین نمونه های طرح جابر 1401-1403

جهت سفارش موضوعات اختصاصی خود می توانید با شماره تماس 09375761014 تماس حاصل فرمایید .

طرح جابر چیست

عصر دانايي يا عصر اطلاعات كه نتيجه گذر بشر از عصر صنعتي و ورود آن به هزاره سوم بوده است، آموزشي متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشته را مي طلبد. لذا طرح جابر فناوري اطلاعات كه به طور فزاينده اي در حال گسترش است مي تواند به نحو مطلوبي آموزش را تحت تاثير قرار داده، راهبردها و روش­هاي آن را دگرگون سازد (كرومپاكر، 2003 ).

در سال های گذشته آموزش و پرورش تلاش زیادی را برای بهبود این شرایط و نظام درسی در ایران کرده است.

 

از جمله این اقدامات میتوان به موارد پایین اشاره کرد

  • تغییر در نظام درسی و پایه
  • تغییر دروس و کتب
  • تغییر روش تدریس معلمان
  • تغییر در نمرات
  • و…

حمایت از به كارگیری طرح جابر در گستره ی آموزش اعم از برنامه ریزی، تدوین محتوا و متون، شیوه های یاددهی – یادگیری، به ویژه در محیط های آموزشی یكی از مهمترین بایسته ها در جهت ارتقای سطح آموزش و ایجاد یادگیری با كیفیت است. استفاده از فناوری اطلاعات آموزش را متنوع و سرعت یادگیری را افزایش می دهد و دانش آموزان را به تماس با منابع موجود و بهره گیری از آنها ترغیب می كند (خسروی، 1381).

نظر به اهمیت ویژه و تاثیری كه این امكانات بر كمیت و كیفیت تدريس و آموزش معلمان و يادگيري دانش آموزان و عملكرد تحصيلي آنان دارد و همچنین با توجه به نقش و جایگاه این مراكز و حساسیت بالای مردم نسبت به عملكرد این نهاد، ضرورت دارد كه مطالعات جامع تری طراحی گردد و به ابعاد موضوع از دیدگاههای مختلفی پرداخته شود.

در مدارس ابتدایی سرمایه گذاری های زیادی برای تجهیز مدارس به طرح جابر انجام شده است. اما با توجه به این مساله به نظر تفاوت چندانی با گذشته به چشم نمی خورد. هنوز معلمان به طرح جابر با این نگاه بدبینانه که روزی جای آنها را خواهد گرفت می نگرند. اگر مدرسه را یک سیستم در نظر بگیریم که در آن همه­ی عوامل با هم پیوستگی کامل دارند، مطالعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون در نظر گرفتن برنامه ی درسی کاری ناقص خواهد بود

طرح جابر توسط سیما بار

 

ارائه بهترین و جدید ترین نمونه ها در اینترنت

وابستگی طرح جابر

در واقع میشه گفت زمان اجرای طرح جابر برای کلاس اول تا ششم ابتدایی از اول دی ماه تا آخر اسفند ماه ادامه دارد و این جشنواره بسته به نوع منطقه شما می تواند در مدارس یا اینکه در داخل اداره آموزش و پرورش اجرا گردد . لذا شما باید برای هر دو مورد خود را آماده کنید . ما نیز شما را یاری خواهیم نمود.

 

شاید برای شما سؤال شود که اصلا فایده این طرح و برگذاری آن در مقاطع پایه چیست؟

امروزه متخصصين آموزش و پرورش الگوهاي گوناگوني را به كار مي­برند كه در هر كدام برخي موارد مورد تاكيد است. براي مثال معلم پایه پنجم مي­گويد كه: “از روش همياري، روش پروژه­اي و روش مشاركتي . مثلا در مورد موضوعي به دانش­آموزان اطلاعات كوچكي داده و از اونا مي­خوام كه طي چند جلسه­ي بعد با مشاركت بچه­هاي ديگه در مورد اون موضوع، اطلاعاتي جمع كرده و در كلاس در اختيار دانش­آموزان ديگه بگذارند”.

برخي از معلمان از روش مشاركتي استفاده مي­كنند. ساخت مشوق مشاركتي و ساخت وظيفه مشاركتي دو عامل مهم روش مشاركتي است. منظور از ساخت مشوق مشاركتي اين است كه دانش آموزان در دريافت پاداش به هم وابسته­اند، يعني همه آنها در موفقيت كسب شده شريك هستند. (اسلاوين، 1984، به نقل از شعباني،1384) معلم 6 در رابطه با روش تدريس خود بيان مي­كند: ” بستگي به كلاس داره. كلاس­هاي تدريس همدرس يا مشاركتي كه بچه­ها رو به 3-4 گروه تقسيم مي­كنيم بعد اول مطالب عمده­ی درس رو مي گم، بعد مي­آييم تمريناتي رو به گروه­ها مي­ديم، گروه­ها خودشون حل مي­كنند. نمره گروهي براشون تشويقي در نظر مي­گيريم. هر گروهي كه بتونه 4 تا كامل حل كنه نمره گروهي مي­ديم. تمرين­هايي هم كه داديم نماينده هر گروه مي­ياد و جلوي تخته حل مي­كنه.

طرح جابر کلاس اول

موضوعات مختلف برای دانش آموزان و شکوفه های تازه به مدرسه رفته در سایت سیما فایل آماده ساخته ایم که بتوانند با استفاده از این موضوعات در طرح جابر شرکت نماییند . لذا در طراحی این موضوعات جدید طرح جابر این موضوع مدنظر بوده که راحتی برای اجرا باشد که دانش آموز زیاد به دردسر نیافتد .

و لذا برنده شدن در این جشنواره در ابتدای راه تحصیل و دانش می تواند برای دانش آموزان کلاس اول یک مشوق بسیار قوی باشد در ادامه راه تحصیل و آموزش و رسیدن به درجات بالاتر لذا ما شما را یاری خواهیم کرد که بتوانید در طرح جابر کلاس اول ابتدایی برنده شوید .

 

طرح جابر کلاس دوم

در کلاس دوم ابتدایی، دانش آموزان بیشتر از قبل با فضای مدرسه خو گرفته اند اما در هر حال هنوز هم روحیه حساسی دارند. در کلاس دوم دانش آموزان بیشتر از قبل با کار های جدی آشنایی پیدا میکنند. در این پایه سخت گیری ها کمی بیشتر میشود تا رفتارات مهم در آنها شکل بگیرد.

طرح جابربن حیان در کلاس دوم از اهمیت بالای برخوردا  است.

 

طرح جابر کلاس سوم

در کلاس سوم دبستان دیگر معلم به دانش آموزان با روحیات بچه گانه نگاه نمیکنند. یک دانش آموز کلاس سومی، یک دانش آموز کامل است که باید به خوبی بتواند تکالیف این پایه را انجام دهد. این دانش آموز باید به اخلاق پایبند باشد و کم کم بتواند خود را با پروژه های واقعی بیازماید. موضوعات طرح جبر کلاس سوم دبستان کمی جدی تر از دو پایه قبل است.

از این رو موضوعاتی که در این پایه مطرح میشود با طرح جابربن حیان کلاس اول و طرح جابر کلاس دوم تفاوت دارد.

 

طرح جابر کلاس چهارم

کلاس چهارم دبستان و پنجم دبستان، با ۳ پایه قبلی کاملا متفاوت است. مطمئنا خودتان هم به یاد دارید که کلاس چهارم دنیایی متفاوت از سال های قبل بود. در این پایه سخت گیری ها به مرور شروع میشود. موضوعات طرح جابر کلاس چهارم نیز برای دانش آموزان این پایه بر مبنای مسئولیت پذیری انجام میشود.

 

طرح جابر کلاس پنجم

در نظام سابق آموزش و پرورش، کلاس پنجم ابتدایی پل ورود به راهنمایی بود. به همین دلیل سختگیری هایی به دانش آموزان میشد تا بتوانند در سال آینده خود را با پایه تحصیلی جدید آشنا کنند. شاید این سختگیری ها با وجود تغییر نظام تحصیلی نیز هنوز پا برجا باشد. موضوعات طرح جابر کلاس پنجم ابتدای نیز مانند سال طرح جابربن حیان کلاس چهارم ابتدایی، بر روی مسئولیت پذیری تمرکز دارد.

 

طرح جابر کلاس ششم

در انتها نیز طرح جابر کلاس ششم ابتدایی در طرح جابر دبستان وجود دارد. در این سال علاوه بر مسئولیت پذیری، بیش از قبل بر روی اعتماد به نفس تأکید دارد. سال ششم ابتدای سال آخر در این مقطع است و طرح جابربن حیان سال ششم ابتدایی اهمیت بالایی برای معلمان و آموزش و پرورش دارد. در هر حال این سال، انتهای کار دبستان است و پس از آن دانش آموزان باید خود را در محیط جدید و جدی تری  در بحث آموزش ببینند.

 

طرح جابر آزمایش

ازمایشات در طرح جابر از جایگاه پراهمیتی برخوردار هستند. یک طرح جابر میتواند تماما بر اساس آزمایش پیش برود و میتوان گفت یکی از مهم ترین اهداف برگذاری این طرح، آزمایشات و آشنایی دانش آموزان با آزمایش بوده است. در طول انجام یک آزمایش در طرح جابربن حیان، دانش آموزان با روند کلی آن درگیر میشود و این موضوع باعث میشود تا در آینده نیز به خوبی بتوانند با استفاده از این تجربه ها، آزمایشات موفق را پشت سر بگذارند.

در تمامی دنیا، مخصوصا در کشور های اروپایی به آزمایشات اهمیت بالایی داده میشود و سعی میشود تا با تمارین ساده و کوچک، از همان ابتدا دانش آموزان را به صورت عملی با این موضوع آشنا کنند. احتمالا آزمایش طرح جابر با الگو گرفتن از این قضیه به اجرای آموزشات لازم برای آشنایی با آزمایشات پرداخته است.

 

طرح جابر طراحی و ساخت

طراحی و ساخت طرح جابر، طبق یک شبوه نامه خاص و ارسال شده از سمت آموزش و پ؛رورش انجام میشود. هر پژه طرح جابر نیز باید شامل یک گزارش کتبی است. گزارش طرح جابر، باید حداقل دارای ۱۸ صفحه باشد (همراه با صفحه عنوان).

طبق شیوه نامه طرح جابر، طراحی و ساخت پروژه جابر باید شامل:

  • تحقیق زمینه ای؛ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد پروژه اولیه

  • مشخصات طرح؛ طرح مقدماتی، طراحی نهایی، فهرست مواد، روش گام به گام

  • ساخت

  • نتیجه گیری برای طرح جابر

باشد.

 

اهداف دیگر طرح جابر چیست

اهداف طرح جابر

 

از جمله دیگر اهداف طرح جابر میتوان به موارد پایین اشاره کرد

 

  • ایجاد روحیه عملکرد تیمی
  • آموزش گزارش نویسی برای طرح جابر
  • تقویت دانش نوشتاری
  • تقویت استعداد پژوهشگری
  • تقویت روحیه کار فنی
  • افزایش خلاقیت در طرح جابر
  • افزایش اعتماد به نفس
  • آماده شدن برای تحقیقات بزرگتر
  • آشنایی دانش آموزان با مطالعه و تحقیقات آکادمیک برای درک بهتر در پایه های بالاتر

البته هیچگاه نباید به صورت یک طرفه به یک موضوع نگاه کرد. طرح جابربن حیان با تمامی فواید و مزایای خود، تا به حال دارای عیوب و مشکلاتی هم بوده است. از جمله اینکه این طرح توسط آموزش و پرورش و معلمان به خوبی برای اولیا تفهیم نشده است. شاید بسیاری از خانواده دانش آموزان حتی با نام طرح جابر هم آشنا نباشند و تعدادی هم که از نام آن خبر دارند، به معنای واقعی کاربرد و اهداف آن را نشناسند.

از دیگر معایب آن هم میتوان به محدودیت های وضع شده در آن اشاره کرد. در میان اهداف ذکر شده برای طرح جابربن حیان، افزایش خلاقیت دانش آموزان ذکر شده و برای رسیدن به این هدف نباید محدودیت های بی مورد در آن جا داشته باشد. در جایی که طرح جابر صرفا قابل اجرا در زمینه های منتهی به “علوم” است. جای خالی زمنیه های هنری در این طرح به شدت احساس میشود.

 

از جمله پروژه های آزاد برای ارائه در طرح جابر موارد پایین هستند

  • جمع آوری نمونه
  • ساخت مدل و نمونه
  • نمایش
  • تحقیق
  • آزمایش
  • طراحی و ساخت

انواع طرح جابر کدامند؟

انواع طرح جابربن حیان

طرح جابر انواع و موضوعات مختلفی دارد. برای اینکه بهتر با آن آشنا شوید،:

 

http://www.irikf.ir/downloads/category/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%b1/

درک بهتر با موضوعات طرح جابر دانش آموزان

  •  منظومه شمسی
  • میوه ها
  • هوا فضا
  • خاک فرسوده
  • تشکیل سنگواره ها
  • مقایسه الیاف متفاوت
  • چین خوردگی و گسل در طبیعت
  • نهر ها در جنگل
  • سخت پوستان و صدف ها
  • چگونگی فرسایش خاک
  • سیل و علت وقوع آن
  • سنگ نوشته های انسانی
  • ستاره شناسی بدون نیاز به ابزار
  • خشکسالی، دلایل و اثرات آن
  • عملکرد دستگاه عصبی بدن انسان
  • رفع شوره زار خاک
  • دستگاه لرزه نگار
  • کانی ها
  • قنات و آب گذر ها
  • قالب گیری و ریخته گری
  • تشکیل زمین
  • پوسته سخت زمین
  • روز و شب
  • علل ایجاد فصل ها
  • قطب شمال و شب و روز در آن
  • نحوه کار باران سنج
  • آب و ترکیبات آن
  • اندازه گیری عمق اقیانوس

هر کدام از طرح های گفته شده در بالا میتوانند به صورت یک فایل متنی تحقیقی بوده باشد و یا یک آزمایش، فایل نمایشی و حتی ساختنی. هر ساله طرح های زیادی در طرح جابربن حیان توسط دانش آموزان ارائه میشود. مطمئنا تعداد زیادی از این طرح ها بدون هدف خاص و صرفا برای رفع تکلیف انجام میشود اما طرح هایی هم در این بین با شوق و علاقه فراوان ایجاد میشوند که باعث تولید طرح های منتخب و واقعا خلاقانه میشود.

 

در این بین برای یافتن این طرح ها، داوران به قضاوت بین طرح های جابر میپردازند و در نهایت برنده هایهر سال را از میان طرح های منتخب انتخاب میکنند.

 

چگونه در طرح جابر برنده شویم؟

تحقیقات

برای انتخاب برنده از میان پروژه های ارائه شده در طرح جابر، داوران معیار های مختلفی دارند که مطمئنا تمامی آنها را آشکار نمیکنند. اما یکی از مهم ترین موارد برای انتخاب برنده از میان طرح ها، توانایی انتقال مفهوم است. طرحی به عنوان طرح منتخب انتخاب میشود که بتواند به خوبی هدف خود از ارائه را به مخاطب منتقل کند.

ممکن است یک طرح دارای زیبایی زیاد و خلاقیت فراوانی باشد. حتی امکان دارد پشت این طرح یک ایده نو و جدید باشد که چشم و ذهن هر بیننده ای را به خود جلب کند، اما اگر این طرح توانایی ارائه مفهوم مورد نظر به مخاطب را نداشته باشد، یک امتیاز اصلی را از دست میدهد که میتواند در انتخاب نهایی داوران تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

تحقیقات در طرح جابر و برنده شدن

البته به هیچ عنوان داوران از زیبایی و خلاقیت این طرح گذر نمیکنند اما میدانید که “توانایی ارائه و انتقال مفهوم” در هر طرح و پروژه ای، یکی از مهم ترین مسائل است و اگر دانش آموزان اهمیت این موضوع را درک نکنند، مطمئنا نمیتوانند خود را برای شرکت در دوره بعد طرح جابربن حیان و دیگر طرح های بزرگ تر در آینده تحصیلی آماده کنند.

این یک دلیل موجه است که بتواند یک طرح خلاقانه و نو را از گردونه مسابقات و طرح های منتخب حذف کند. پس از توانایی ارائه مفهوم، موارد دیگری هم توسط داوران مورد قضاوت قرار میگیرند. از جمله منظم بودن پروژه ارائه شده، زیبایی، غیر تکراری بودن و…

اگر بخواهیم بین موارد گفته شده یک اولویت بندی داشته باشیم، میتوان خلاقیت را مهم ترین مورد پس از انتقال مفهوم قرار داد. خلاقیت نیز یکی از اهداف اصلی برگذاری طرح جابربن حیان است پس باید به آن اهمیت زیادی داده شود و از کپی برداری ساده و تکرار کردن پرهیز کرد.

 

روش ساخت و اجرای طرح  چگونه است؟

چگونگی اجرای طرح جابر

ساخت طرح جابر طبق یک شیوه نامه خاص و در چارچوب قوانین طرح جابر انجام میشود که این قوانین و نحوه ساخت طرح جابر به دانش آموزان و اولیای آنان ابلاغ میشود. این شیوه نامه عناصر یک پروژه تحقیقاتی در طرح جابربن حیان را هم مشخص کرده است.

این عناصر عبارت اند از:

  •  تابلوی نمایش
  • مواد نمایشی
  • گزارش کتبی ( فقط برای پروژه های آزمایش )
  • دفتر کارنما

در قوانین طرح جابر که در سایت شبکه ملی رشد هم اشاره شده  آمده است که اولیا دانش آموزان حق کمک به آنها برای ساخت پروژه جابر ابن حیان، به صورت آزادانه را ندارند و این کمک ها باید در چارچوب قوانین تعریف شده انجام شود.

سایت شبکه ملی رشد

رديف نام كتاب نويسنده مترجم انتشارات
                1.              فعاليتهاي علمي درباره علوم جانيس وان كليو زهرا جعفري مدرسه
                2.              فعاليتهاي علمي درباره طرح جابر جانيس وان كليو زهرا جعفري مدرسه
                3.              مشاهده پروژه هاي نمايشگاه علمي سوزان آسكي پو عليرضا توكلي مدرسه
                4.              مدل پروژه هاي نمايشگاه علمي پتي ويگينز عليرضا توكلي مدرسه
                5.              آزمايش پروژه هاي نمايشگاه علمي جان توماس عليرضا توكلي مدرسه
                6.              كاوشگري درفرايند ياد دهي يادگيري علوم تجربي سيده مرتضي جدي آراني سيده مرتضي مدرسه
                7.              هزار و يك پرسش و پاسخ علمي محمود حكيمي قلم(جلد چهارم وپنجم)
                8.              مشاهده پروژه هاي نمايشگاه علمي سوزان آسكي پو عليرضا توكلي مدرسه
                9.              مدل پروژه هاي نمايشگاه علمي پتي ويگينز عليرضا توكلي مدرسه
            10.              آزمايش پروژه هاي نمايشگاه علمي جان توماس عليرضا توكلي مدرسه

منابع و ماخذ

 

 

روندی که در اجرای طرح جابر طی میشود به شرح زیر است

چقدر از دیگران کمک گرفته اید ؟ o

داده هایتان چه چیزي را به شما می گویند ؟ o

چرا این پژوهش مهم است ؟ o

نمودارهایتان نمایانگر چه چیزي هستند ؟ o

هنگامی که آزمایشتان را انجام می دادید با چه مسائل و مشکلاتی مواجه شدید و چگونه آنها را رفع کردید ؟ o

مهمترین نکات جالب توجه (سه نکته) که شما در موقع انجام این پروژة علمی یادگرفته اید کدامند ؟ o

انجام چه پژوهش هاي بیشتري را در آینده در مورد این پروژة علمی پیش بینی نموده اید و یا تمایل به انجام آن دارید ؟ ( تحقیقات بعدي شما )

  • بازدید از فرایند اجرای طرح جابر در مدارس، توسط کمیته منطقه ای و استانی

  • برگزاری نمایشگاه مدرسه ای

  • انتخاب پروژه های منتخب

  • تقدیر از دانش آموزان و معلمان راهنمای پروژه های برتر در سطح مدرسه
  • برگزاری نمایشگاه منطقه ای
  • انتخاب پروژه های منتخب
  • تقدیر از دانش آموزان، رابط ها، مدیران و معلمان راهنمای پروژه های برتر در منطقه
  • برگزاری نمایشگاه مرحله استانی
  • انتخاب پروژه های منتخب
  • تقدیر از دانش آموزان، رابط ها، مدیران و معلمان راهنمای پروژه های برتر در استان
  • برگزاری نمایشگاه کشوری
  • داوری و انتخاب پروژه های منتخب
  • تقدیر از دانش آموزان، مدیران، رابط ها، و معلمان راهنمای پروژه های برتر در کشور

علاوه بر اینکه میتواند بر نتایج مسابقه تأثیر بگذارد، باعث میشود تا دانش آموز به هدف نهایی برگذاری طرح جابربن حیان، که افزایش اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت و… نرسد

این ها مواردی بودند که اولیا حق ورود و کمک به دانش آموز برای اچرای بهتر پروژه را دارند و در غیر اینصورت، کمک های اضافی خطا محسوب میشود و .

بهترین طرح جابر چیست ؟

بهترین ها در جابربن حیان

به نظر ما دانش آموزان آموختن تغذیه سالم و کافی و مغذی به کودکان بخشی از آموزش مهارت های زندگی است. تحقیقات نشان می دهد که میان وعده های سالم و مغذی بر حافظه کوتاه مدت و میزان یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر مثبت داشته است کودکان باید از همان سالهای اولیه زندگی در خانه و مدرسه با تغذیه سالم آشنا شده تا بتوانند در بزرگسالی بیشتر از میوه، شیر، خشکبار و انواع مغزها استفاده کنند و از نمک و قند و چربی در بزرگسالی نیز کمتر استفاده کنند و از ورزش نیز غافل نشوند و بتواند فردی سالم برای جامعه باشند.

درست است که این موضوع ممکن است توسط داوران تشخیص داده نشود و نتواند تأثیر منفی بر روی نتیجه مسابقه داشته باشد اما به این موضوع توجه کنید که چنین تقلب هایی، علاوه بر ضایع کردن حق دیگران، باعث میشود تا دانش آموزان به اهداف تعیین شده در طرح جابر نرسند.

از دیگر شاخصه ها برای تشخیص بهترین طرح جابر، زیبایی و خلاقیت در آن است. یک طرح جابربن حیان مناسب و منتخب، باید با خلاقیت فراوان انجام شده باشد، دارای طرح و ایده نو باشد و بتواند در میان دیگر پروژه ها، نظر ها را به خود جلب کند. رنگبندی در پروژه های طرح جابر تأثیر زیادی بر روی انتخاب آنها به عنوان پروژه برتر دارد پس به این موضوع اهمیت بدهید.

توجه داشته باشید که خلاقیت، ایده نو، زیبایی و غیره باید در کنار سادگی باشد تا بتواند نظر داوران را به خود جلب کند. همانطور که گفته شد طرح ارائه شده باید بتواند توانایی انتقال مفهوم را داشته باشد تا هر بیننده ای، مخصوصا دانش آموزان همان پایه، بتوانند مفهوم پروژه را درک کنند.

پس برای ارائه یک پروژه جابر در بهترین سطح، باید در درجه اول قوانین  طرح جابربن حیان را رعایت کرد و پس از آن به توانایی ارائه صحیح مفهوم، خلاقیت و زیبایی اهمیت داد.

http://www.irikf.ir/downloads/category/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%b1/

نقش معلمان در اجرای جشنواره چیست ؟

معلم در طرح جابر

نقش معلمان در طرح جابر، اغلب به عنوان یک راهنما عنوان میشود. اما مطمئنا نقش آنان چیزی بیشتر از این است. در ابتدا باید عنوان شود که طرح جابر صرفا با هدف شکوفایی دانش آموزان اجرا نمیشود بلکه هدف از اجرای آن، بهبود مهارت های معلمان نیز میباشد. نقش معلمان از ابتدا تا انتهای طرح، نقش پررنگ و مهمی است.

http://www.irikf.ir/downloads/category/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%b1/

در این پژوهش منظور استفاده از ویدئو پروژكتور، کامپیوتر(کلیه ی نرم افزارها و وسایل مربوط به کامپیوتر، سی دی های آموزشی) و اتصال به اینترنت(جستجو در اینترنت و سایت های آموزشی و ایجاد وبلاگ و ایمیل و …) و بالاخره کلیه ی نرم افزارها و سخت افزارهای  مربوط می باشد که جزو منابع و وسایل آموزشی محسوب می شوند و معلم از آنها براي تهيه ي مواد آموزشي و كمك آموزشي براي آموزش  استفاده مي كند.

در طول اجرای طرح نیز معلم باید دائما با توجه به سابقه خود، در مورد طرح ها و ایده ها نظر بدهد. البته منظور صرفا مشاوره و نظر دادن است و نه کمک به دانش آموزان. در ابتدای طرح، مخصوصا در پایه های پایین، ممکن است دانش آموزان به دلیل نداشتن سابقه انجام چنین پروژه هایی، با مشکلاتی از جمله استرس و ترس روبرو شوند.

معلم میتواند با ارائه تجربیات خود در مورد کلاس ها و مسابقات قبلی، باعث کاهش استرس دانش آموزان شود. همینطور میتواند با معرفی منابع معتبر برای انجام و تکمیل تحقیقات به دانش آموزان، باعث شود تا آنها از استرس های دیگری چون پیدا کردن ایده و یا اطلاعات خلاص شوند.

تمامی این اعمال به افزایش روحیه کار تیمی دانش آموزان کمک میکند و سبب میشود تا آنان یک رابطه تعاملی با معلم خود داشته باشند و بتوانند با حفظ اعتماد به نفس، به ادامه پروژه مشغول شوند. معلم ها همچنین باید در گوشزد کردن قوانین به خوبی عملل کنند و دانش آموزان و اولیا را راهنمایی کنند.

به این دلیل که سن دانش آموزان در مقاطعی که طرح جابربن حیان برگذار میشود، سن کمی است، ممکن است بعضی از آنان به درستی متوجه قوانین و قوائد ارائه طرح نشوند و به طور ناخواسته از قوانین تخطی کنند. اینجاست که معلم ها به کمک آنها می آیند و از انجام این اتفاق جلوگیری میکنند.

سوالات آزمون ضمن خدمت ارزشیابی آموزشی

با توجه به مواردی که گفته شد، مطمئنا با اهمیت بالای نقش معلم در طرح جابر آشنا شدید. به هیچ وجه نقش این عزیزان را کمرنگ تصور نکنید.

از پژوهش های دانش آموزی چه نتیجه ای می گیریم؟

چرا که بدون برنامه درسی مناسب برای بکارگیری طرح جابر ، تجهیز صرف مدارس به این فناوری هیچ تاثیری بر بهبود آموزش معلمان و عملکرد دانش آموزان نخواهد گذاشت. بنابراين بررسي ميزان استفاده از فناوري طرح جابر توسط معلمان و موانع كاربرد آن و تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات در عملكرد تحصيلي دانش آموزان ضرورتي آشكار است.

در این مقاله به توضیح کامل طرح جابربن حیان پرداختیم و سعی کردیم به طور کامل این طرح، اهداف، مزایا و معایب آن را توضیح دهیم علاوه بر آن به توضیح چگونگی اجرا و ساخت آن را هم توضیح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان

بهترین موضوعات طرح جابر

http://www.irikf.ir/downloads/category/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%b1/

30000 تومان – خرید
مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0