درس پژوهی چیست – مراحل درس پژوهی – دانلود شیوه نامه درس پژوهی

سیما فایل

سایت علمی و فرهنگی آب طرح ارائه دهنده انواع مختلف درس پژوهی از پایه اول ابتدایی تا پایه ششم ابتدایی و همینطور درس پژوهی متوسطه اول و دوم به صورت فایل ورد و قابل ویرایش برای تمامی فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیلان ارائه می نماید . همانطور که شما هم مستحضر هستید درس پژوهی در رتبه بندی معلمان نقش بسیار مهمی دارد و هر فرهنگی میبایستی در پکیج ارائه شده خود حداقل چند مورد فایل درس پژوهی جدید و بروزی داشته باشد .

دانلود فایل

درس پژوهی چیست - مراحل درس پژوهی - دانلود شیوه نامه درس پژوهی - معلم پژوهنده

درس پژوهی چیست – مراحل درس پژوهی – دانلود شیوه نامه درس پژوهی – معلم پژوهنده

درس پژوهی چیست ؟

معنی عامه درس پژوهی: حوزه اي از تحقیق و پژوهش است كه به اندازه گيري ،ثبت و گزارش اطلاعات مربوط به نحوه انجام تدریس در معلمان می پردازد

سيستم پژوهش بر مبناي فعاليت: يكي از سيستم هاي نوين پژوهش درس پژوهی است كه در آن تحقیق ها ابتدا به فعاليت ها وسپس به محصولات تخصيص مي يابند با اجراي اين روش هزينه هر محصول يا خدمت جمع هزينه هاي مربوط به فعاليتهايي است كه براي توليد آن محصول يا خدمت صرف شده است.

منابع: عوامل فرهنگی كه براي انجام فعاليتها ،بكار گرفته يا هدايت مي شوند ومنشاء ايجاد پژوهش ها هستند.

محرك هاي منابع: عواملي هستند كه براي تخصيص هزينه منابع به فعاليت ها استفاده مي شوند. اين عوامل به نحوي انتخاب مي شوند كه منعكس كننده مصرف منابع توسط فعاليت ها باشند.

فعاليت: در دنياي تجارت وتوليد هر عملي كه به منظور توليد ،توزيع وارائه خدمات صورت مي گيرد وماهيت تكراري داشته باشد ومستلزم صرف زمان و منابع باشد به عنوان فعاليت ناميده مي شود.

درس پژوهی

فعاليت هاي داراي ارزش پژوهش و درس پژوهی به آن دسته از فعاليت هايي اطلاق مي شود كه به ارزش توليدات يا خدمات ارائه شده مي افزايند.

فعاليت هاي فاقد ارزش درس پژوهی : به فعاليت هايي اطلاق مي شود كه عليرغم صرف منابع موجب افزايش ارزش توليد يا خدمات ارائه شده نمي گردد ويا كيفيت آنها را تغيير نمي دهد. اين فعاليت ها در واقع غير ضروري بوده و بايد سعي كرد تا آنها را در فرآيند توليد حذف نمود.

محرك هاي هزينه: رويدادهايي هستند كه موجب تغيير در مجموع هزينه يك فعاليت مي شوند. محرك هاي هزينه در واقع عواملي هستند كه مقدار كار وتلاش مورد نياز براي انجام يك فعاليت را مشخص مي كنند.

موضوع هزينه: نقطه رديابي هزينه هستند. موضوع هزينه مسبب مصرف منابع وفعاليتها در سازمان است كه براي ارائه خدمات وپاسخگويي به نيازهاي مشتريان ايجاد مي شود. موضوعات هزينه مي تواند، مشتريان، محصولات، خدمات، پروژه ويا هر واحد کاري ديگري باشد که تمايل داريم هزينه آن را بصورت مجزا اندازه گيري کنيم.

مراحل درس پژوهی

مراحل درس پژوهی به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:

روش علمي يك روش منظم است كه از مراحل مختلفي تشكيل شده است. ون دالن (1977) به نقل از جان ديويي مراحل روش علمي را به شرح زير تقسيم كرده است:

  • احساس مشكل يا حل مسئله

  • تعيين وتعريف مشكل يا مسئله

  • پيشنهاد راه حل يا راه حلهايي براي مشكل يا مسئله

  • استدلال به شيوه قياسي درباره نتايج راه حلهاي پيشنهاد شده

  • آزمون فرضيه درس پژوهی

تحقيق را به دو منطور متفاوت انجام مي دهند، نخست حل مشكلاتي كه در حال حاضر در محيط تحقيق وجود دارد دارد و دوم، افزودن به مجموع دانش بشري در زمينه خاصي كه مورد علاقه محقق است، هنگاميكه با هدف برخورداري از نتايج يافته ها براي حل مسائل موجود در يك سازمان به تحقيق مي پردازيم آن را تحقيق كاربردي مي ناميم

شیوه نامه درس پژوهی

بر اين اساس ابتدا کلاس به چند مركز درس پژوهی كلي تقسيم گرديد، و از آنجاييكه هزينه هاي مراكز هزينه بصورت مجزا در سيستم موجود کلاس وجود نداشت به همين دليل با تفكيك درس پژوهی ابتدایی کلاس و با استفاده از مبناهاي مختلف، منابع سازمان به مراكز هزينه تخصيص داده شدند سپس با روش  آناليز فعاليت ومشاهده ومصاحبه با كارشناسان ومديران مدارس ،كليه ريز فعاليتهايي كه در هر كدام از اين مراكز جهت ارائه خدمات انجام مي شد ،شناسايي گرديدند.

جهت تعيين ميزان منابع لازم براي انجام هر فعاليت از درصد زمان لازم براي انجام هر فعاليت استفاده گرديد كه با استفاده از آن هزينه كليه فعاليتها مشخص شدند.

در مرحله بعد، مراكز فعاليت بر اساس چارت سازماني ايجاد شدند وسپس جهت ساختاردهي مجدد دفاتر كل حسابداري وتعيين مبناي تسهيم هزينه فعاليتها ، جدول تعيين ارزش افزوده ومبناي تسهيم هزينه فعاليتها تنظيم گرديد.

 

دبیرخانه درس پژوهی آذربایجان غربی

در اين درس پژوهی، براي تجزيه و تحليل داده‌هاي بدست آمده از نمونه‌ها، هم از روشهاي آمار توصيفي و هم از روشهاي آمار استنباطي استفاده شده است. روشهاي آماري مورد استفاده در اين تحقيق عبارتند از :

 آزمون دو جمله‌اي

هر گاه آزمايش دو حالت بيشتر نداشته باشد و در هر بار آزمايش فقط يکي از اين دو حالت اتفاق افتد، به آن آزمايش برنولي مي‌گويند. اگر احتمال موفقيت يا وجود يک عامل برابر با P و احتمال عدم موفقيت يا عدم وجود يک عامل q = 1- P باشد و آزمايش را  n بار انجام دهيم و آزمايشها مستقل از يکديگر باشد احتمال آن که متغير تصادفي X وجود داشته باشد از فرمول توزيع دو جمله‌اي به شرح زير استفاده مي‌شود.

 

در اين درس پژوهی داده هاي بدست آمده از جمعيت آماري مورد بررسي مربوط به محرك هاي هزينه را به دو گروه تقسيم بندي كرده و تفاوت توزيع داده ها بين اين  محرك ها را  براي هر كدام از هزينه ها به روش آزمون دوجمله اي مورد ارزيابي قرار داديم.

 تجزيه و تحليل واريانس فريدمن

اين آزمون هنگامي به کار مي‌رود که داده‌هاي آماري، حداقل ترتيبي باشند و بتوان با مفهوم ترتيبي آنها را در رده‌بندي دو طرفه مرتب نمود.

به کمک اين آزمون مي‌توان متغيرهاي موجود در تحقيق را رتبه‌بندي نمود.

آماره آزمون فريدمن  به شرح زير تعريف مي‌شود

که در آن:

تعداد موارد يا پاسخ دهندگان = n.

تعداد متغيرهايي که رتبه‌بندي مي گردند = k.

حاصل جمع رتبه‌هاي داده شده به متغيرها از سوي پاسخ دهندگان = R.

 

زمان بندي انجام تحقيق:

 

 

الف- تاريخ شروع:………………….. ب- مدت زمان انجام درس پژوهی:……………………..ج- تاريخ اتمام:…………………..

 

تذكر: لازم است كليه فعاليت‏ها و مراحل اجرايي تحقيق (شامل زمان ارائه گزارشات دوره‏اي) و مدت زمان مورد نياز براي هر يك، به تفكيك پيش‏بيني و در جدول مربوطه درج گرديده و در هنگام انجام عملي درس پژوهی، حتي‏الامكان رعايت گردد

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0